Каталог товарів
Безкоштовно по Україні
Вхід
Реєструйся, щоб отримати перший бонус
Каталог
Знайти
Головна
Блог
ПДР для велосипедиста
blog-pdr-velo2.png

ПДР для велосипедиста

26 Травень 2025
Поділитися

ПДР для велосипедиста. Досить їздити як навіжений! Стань прикладом для велоспільноти

На превеликий жаль, сьогодні багато велосипедистів або не знають правил дорожнього руху взагалі або свідомо нехтують ними. Водночас коли стається конфлікт на проїжджій частині чи навіть ДТП, ці ж велосипедисти звинувачують у всьому саме автомобілістів, а не себе.

Таке безвідповідальне ставлення є небезпечним, погіршує взаємовідносини на дорозі, а також, що важливо, кидає тінь на тих спортсменів, що виконують всі вимоги ПДР сумлінно. Тому найкраще, що можна зробити — це ознайомитися хоча б з основними правилами та почати виконувати їх якомога швидше.

Де дозволено та заборонено їздити на велосипеді

blog-pdr-de-dozvoleno.jpg

Одне з найголовніших правил дорожнього руху регулює дозволені та заборонені місця для їзди велосипедом. Згідно з пунктами 6.1, 6.6 та 11.14 ПДР України, рухатися на велосипеді по дорозі дозволяється, якщо особа досягла 14-річного віку.

Їздити на велосипеді по тротуарах і пішохідних доріжках забороняється, виключення становлять діти до 7 років на дитячих велосипедах, що їдуть під наглядом дорослих. Велосипедистам заборонено рухатися по автомагістралях і дорогах для автомобілів, а також по проїзній частині за умови, якщо поряд є велосипедна доріжка.

Велосипедист є повноправним учасником дорожнього руху, тож має вивчити й дотримуватися ПДР нарівні з автомобілістами, мотоциклістами чи мопедистами. Він має ознайомитися з усіма необхідними дорожніми знаками, знати черговість проїзду перехресть, розуміти дорожню розмітку тощо.

Сигнали маневрів і сигнали про перешкоду

blog-pdr-signaly-manevriv.png

Сигнали маневрування під час руху необхідні велосипедистам так само як і покажчики повороту чи стоп-сигнали в автомобілях, адже інші учасники дорожнього руху мають розуміти, куди буде рухатися велосипед.

Найпростіше та найдоступніше рішення — скористатися відповідними жестами, що затверджені в ПДР:

  • якщо потрібно повертати праворуч, то необхідно витягнути вбік праву розігнуту руку;
  • під час повороту наліво потрібно витягнути вбік ліву розігнуту руку;
  • зупинка показується однією з рук, піднятою вгору.

Пам’ятайте, що маневр необхідно показувати заздалегідь, щоб всі на дорозі встигли побачити сигнал і зреагувати на нього. Обов’язково потрібно переконатися в безпечності маневру до його виконання, подати сигнал, а потім переконатися, що водії чи інші велосипедисти вас зрозуміли, і виконати поворот чи зупинку. Робити все потрібно швидко, але чітко.

Не забувайте, що якщо рухається група велосипедистів, то сигнал, що подає перший в групі, мають дублювати всі. Це водночас і зручно, і безпечно, адже так ніхто не пропустить потрібний поворот чи перешкоду. Доречі, щоб попередити про яму інших райдерів, що їдуть позаду вас, необхідно опустити руку вниз з того боку, де знаходиться яма, і вказати на неї пальцем. Сигнал повторюють всі в групі, крім останнього.

Зауважте, що описані особливості діють саме для організованої групи велосипедистів. А от якщо ви просто прилаштуєтесь позаду незнайомого велосипедиста, навряд чи вам хтось буде вказувати на перешкоди, тож не розраховуйте на це. І взагалі краще так не робити: сидіння «на колесі» у когось виглядає нечемно і дуже нервує, тому краще зберігайте дистанцію.

Сигнали досвідчених райдерів в групі

На окрему увагу заслуговують сигнали про маневри, які відрізняються від загальноприйнятих, але широко використовуються для спілкування досвідченими райдерами, коли вони їдуть в групах.

Наприклад, якщо потрібно подати сигнал «стоп», то це можна зробити рукою, що випрямлена донизу та розгорнута долонею назад. У разі, коли необхідно об’їхати перешкоду, то сигнал показується рукою, заведеною за спину, а вказівний палець має показувати напрям об’їзду. Попросити знизити швидкість можна, помахавши виставленою вбік рукою.

Зауважте, що ці сигнали водії не знають, тож задля безпеки руху останній в групі все одно має дублювати інформацію про маневри затвердженими в ПДР сигналами.

До речі, автомобілісти часто також за допомогою сигналів спілкуються з райдерами. Наприклад, якщо автомобіль, який їде назустріч і гальмує перед поворотом або перехрестям, блимає вам дальнім світлом, то такий сигнал означає, що вас пропускають. А у разі, якщо авто на трасі збирається йти на обгін, водій може про це посигналити.

Ось тільки майте на увазі, що в навушниках ви можете цього не почути, тож краще взагалі не використовуйте їх під час поїздки. Пам’ятайте, що слух допоможе вам вчасно помітити якісь небезпечні маневри позаду та зреагувати на них.

Місця для зупинки та сліпі зони автомобілів

blog-pdr-miscya-zupynky.jpg

Дуже часто велосипедисти обурюються, що водії їх не бачать під час їзди по дорозі. І це дійсно так, причому у багатьох випадках саме райдери в цьому винні, адже не враховують наявність сліпих зон в авто.

Річ у тому, що огляд в автомобілістів обмежений, і чим машина більша, тим більші і її сліпі зони. Якщо попадете в одну з них, то водій, навіть якщо дуже забажає, вас не зможе побачити.

Ось чому коли зупиняєтесь на світлофорах, намагайтесь робити це біля бордюру позаду автомобіля, тримаючи при цьому дистанцію, або ж, навпаки, проїдьте трохи вперед, щоб водій вас помітив. У разі пересування повз затор не обганяйте великогабаритний транспорт, якщо він рухається, а краще дочекайтеся, щоб він повністю зупинився.

Різновиди велодоріжок

blog-pdr-riznovydy-velodorog.jpg

Велосипедисти можуть їздити по облаштованих велодоріжках, коли вони є.

Вони бувають кількох різновидів:

  • окрема велодоріжка;
  • велодоріжка, суміжна з пішохідною;
  • спільна велопішохідна доріжка;
  • велосмуга.

Окрема велодоріжка виділяється за допомогою газонів, кущів, стовпчиків тощо. Вона знаходиться в стороні від проїзної частини та від тротуару. Суміжна доріжка виділяється зазвичай іншим кольором, іноді може мати невеликий бордюр або ж бути вищою чи нижчою за рівень тротуару. Обидва ці види призначаються саме для велосипедного руху. Проте у випадках, коли пішоходи не можуть користуватися тротуаром через якісь технічні причини, їм дозволено використовувати велодоріжки також.

Це особливо стосується спільних велопішохідних доріжок, якими дозволено рухатися всім. Хоча на них і буває символічний поділ на пішоходну та велосипедну зони, це зазвичай ігнорується, тому під час руху треба бути особливо уважними.

Що стосується велосмуг, то вони виділені на проїзній частині доріг, і позначаються відповідною розміткою й знаками. Велосмугу заборонено використовувати для руху автомобілів чи мотоциклів, однак нею у разі необхідності можуть рухатися пішоходи, коли тротуар з тих чи інших причин недоступний.

Правила руху проїзною частиною

blog-pdr-pravila-ruhu.png

Якщо їхати є можливість лише проїзною частиною, то дозволяється це робити тільки в крайній правій смузі, тримаючись якомога правіше, а також узбіччям.

Але наскільки близько потрібно триматися правого краю дороги? Настільки, наскільки це можливо з огляду на конкретну ситуацію, адже дуже часто скраю проїзної частини є купи сміття, дощоприймачі, напливи асфальту або ж припарковані автомобілі. І, наприклад, у разі, якщо виконується об’їзд, велосипедист має право їхати лівіше аж до наступної смуги (п. 11.14 ПДР України).

Головне при цьому — вчасно повідомляти інших учасників дорожнього руху про свої маневри. А якщо доводиться об’їжджати багато припаркованих автівок, слідкуйте за тим, щоб не надто близько до них бути, адже в будь-який момент у котроїсь з них можуть відкритися дверцята. І вам не потрібно об’їжджати кожне авто окремо, а достатньо оминути всі їх разом.

Рух тротуарами, пішохідними доріжками та переходами

blog-pdr-ruh-trotuarami.png

Згідно з ПДР, рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках забороняється. Згідно з законом, у цьому правилі немає виключень, але на практиці доводиться стикатися з необхідністю все ж заїхати на зону для пішоходів.

Наприклад, це може статися, якщо погода погана, і користуватися проїзною частиною стає особливо небезпечно або ж якщо велоінфраструктура недосконала і велодоріжка різко обривається, а варіанту безпечно з’їхати на проїзну частину немає.

Тільки врахуйте, що коли вже вам довелося заїхати на територію пішоходів, жодних привілеїв у русі ви не маєте. Вас не мусять пропускати, а швидкість краще знизити, щоб уникнути зіткнень.

Що стосується пішохідних переходів, то ПДР наголошують: велосипед можна тільки переводити через перехід, а ні в якому разі не їхати на ньому. Ця вимога обумовлена міркуваннями безпеки.

Як рухатися перехрестями

blog-pdr-perehrestya.jpg

Правила руху перехрестями – це, напевно, одна з найскладніших частин ПДР для велосипедистів. Водночас вона ж одна з найважливіших, адже саме на перехрестях стається дуже багато дорожніх пригод, коли велосипедист чи водій забувають про надання пріоритету, сигнали світлофорів, черговість проїзду тощо.

В цілому правила перетину перехресть для велосипедів майже такі самі, як і для автомобілів. Але є певні нюанси. Наприклад, якщо ви рухаєтесь велодоріжкою і виїжджаєте на перехрестя, то там може бути облаштований велопереїзд. Він зазвичай позначений суцільним червоним кольором, ним можна рухатися, і не вставати з байка. При цьому слід пам’ятати, що на нерегульованому переїзді, який знаходиться в межах перехресть, перевагу має велосипедист, а на тому, що перетинає дорогу поза перехрестями, перевага вже в автомобілів, тому треба буде всіх пропустити, перш ніж їхати.

У випадках, коли рухатися доводиться проїзною частиною, необхідно пам’ятати, що велосипедам заборонений поворот ліворуч, якщо дорога має 2 і більше смуг чи трамвайні колії. Це пов’язано з тим, що для повороту ліворуч необхідно перелаштуватися в крайню ліву смугу, де велосипедистам їздити не можна.

Як вчинити правильно? Потрібно в такому разі проїхати перехрестя прямо, розвернутися в потрібний бік, переконатися, що рух безпечний й дозволений, і продовжити їхати тією дорогою, якою й планували. Або ще є варіант перетнути перехрестя по переходу, як звичайний пішохід.

У разі, коли повертати треба праворуч, проблем зазвичай не виникає, адже ви й так рухаєтесь крайньою правою смугою, з якої й здійснюється поворот. Вам потрібно лише не забути подати відповідний сигнал рукою, щоб попередити інших учасників руху про свій маневр.

Складнощі можуть чекати, коли потрібно на перехресті продовжити рух, не повертаючи, і з’явилась додаткова смуга для повороту праворуч, якою не можна їхати прямо: якщо на неї перелаштуватись, то перетинати перехрестя доведеться пішки по переходу, а якщо ні – буде порушення, адже велосипедист опиниться вже не в крайній правій смузі, як того вимагають ПДР.

Прогнозування дорожньої ситуації

blog-pdr-prognozuvannya.jpg

Знати правила дорожнього руху та вміти користуватися ними — це дуже важливо. Але не менш важливо також вміти підлаштовуватися під конкретні дорожні умови та прогнозувати ситуації. Тому необхідно навчитися зосереджуватися не тільки на ділянці дороги прямо під колесами, а й на тому, що відбувається далеко попереду чи з боків.

Уважність та далекоглядність допоможуть швидко зорієнтуватися у разі екстреного випадку, а також уникнути зіткнення чи запобігти іншій небезпеці ще до того, як щось станеться. Крім того, вам знадобиться певна гнучкість у прийнятті рішень.

Пам’ятайте: якщо вас не хочуть пропустити, хоча ви маєте пріоритет, якщо хтось намагається встигнути в’їхати перед вами чи якщо інші учасники дорожнього руху відверто порушують ПДР, найкращим рішенням буде пригальмувати або зупинитися. Доводити свою правоту тим, хто цього не розуміє і не хоче цього робити, все одно марно, а ризик потрапити на лікарняне ліжко так буде значно меншим.

І, звісно, самі не поводьтеся на дорозі так, ніби правил не існує. Не рухайтеся на червоне світло, пропускайте пішоходів, не виїжджайте на зустрічну смугу чи між рядів, не користуйтеся навушниками під час руху. Будьте свідомими та чемними, подавайте гарний приклад всій велоспільноті.

А щоб освіжити знання правил дорожнього руху для велосипедистів, заходьте на наш YouTube-канал і перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=zBAV_btY5QU

footer logo
copyright © 2025 all rights reserved
Слідкуйте за нами:
Профіль
Порівняння
Вибране
Кошик