Уявіть ситуацію: ви мчите з гірки, насолоджуючись швидкістю і свіжим вітром, який приємно обдуває обличчя, як раптом попереду з'являється несподівана перешкода — вибоїна, різкий поворот або інший велосипедист. У такі моменти від неприємних наслідків може врятувати тільки правильно налаштована гальмівна система.
Саме тому знання про те, як налаштовувати гальма на велосипеді, — це не просто частина технічного обслуговування, але й питання вашої безпеки. Розберемося в цій темі докладніше разом із спеціалістами інтернет-магазину «Велопланета».
Багато новачків у світі велосипедного спорту ставляться до регулювання гальмівної системи як до чогось необов'язкового. «Головне, що велобайк їде», — думають вони доти, поки не опиняються в ситуації, коли від надійності гальм залежить їхнє здоров'я і навіть життя. Розглянемо основні причини, які вказують на необхідність проводити налаштування регулярно:
Саме тому ми рекомендуємо заздалегідь дізнатися, як відрегулювати гальма на велосипеді. Це дозволить вам зберігати впевненість за будь-яких обставин.
Існує кілька «тривожних дзвоників», які вказують на те, що вам потрібне налаштування гальм на велосипеді. Серед них:
Крім того, слід подбати про заходи профілактики. По-перше, обов'язково проведіть регулювання, якщо ви придбали новий велосипед, адже заводське налаштування рідко буває ідеальним. І проблема тут не в низькому рівні відповідальності виробника. Слід розуміти, що кожен райдер має свої потреби і вподобання, тому велобайк доведеться налаштувати «під себе».
По-друге, обов'язково перевіряйте положення гальм перед початком велосезону або після довгого зберігання велобайка без експлуатації. Налаштування також знадобиться, якщо ви купили в інтернет-магазині «Велопланета» нові гальмівні колодки і нещодавно встановили їх.
Підготовку до регулювання гальм необхідно почати зі збору потрібних інструментів. Найкращий варіант — покупка готового набору, в якому є все необхідне. Якщо такої можливості немає, знайдіть два викрутки — плоску і хрестову. Також знадобиться набір гайкових ключів, шестигранник, прокладка-клин для налаштування зазору. Для очищення елементів знадобиться чиста ганчірка.
Процес налаштування гальм складається з кількох ключових етапів. Розглянемо кожен з них докладніше:
На завершення обов'язково перевірте коректність роботи системи. Цей процес також складається з кількох етапів. Передусім почніть обертати колесо на стенді і кілька разів натисніть на важіль гальма — зупинка повинна відбуватися миттєво. Потім проведіть контрольний виїзд і зробіть кілька різких гальмувань.
На перший погляд може здатися, що процес налаштування гальмівної системи дуже складний. Але не все так страшно: провівши самостійне регулювання кілька разів, ви з легкістю зможете справлятися з цим процесом у подальшому. А в разі виникнення питань ви завжди можете звернутися за допомогою до спеціалістів інтернет-магазину «Велопланета».
Сучасні виробники пропонують три основні типи гальмівних систем. Найбільш бюджетними вважаються ободні гальма, а от дискові механічні та гідравлічні механізми частіше встановлюються на професійних велобайках. Розберемося з особливостями кожного виду детальніше.
Найпоширеніший тип гальм на велосипедах середнього класу вимагає особливої уваги до паралельності колодок відносно обода, симетричності розташування важелів, сили повернення пружин і чистоти поверхонь.
Щоб система працювала без перебоїв, необхідно ретельно стежити за цілісністю тросів. Якщо ви помітили розрив волокна або потертості на покритті, необхідно провести заміну компонента.
При регулюванні почніть з очищення обода і колодок — це допоможе візуально оцінити стан компонентів і перевірити рівень їх зносу. Потім ослабте кріпильний болт колодки і виставте її паралельно ободу.
Після можна переходити до регулювання кута атаки. У правильному положенні передня частина колодки повинна торкатися обода трохи раніше. Повторіть ці ж дії з іншим елементом.
Потім налаштуйте натягнення троса і відрегулюйте баланс пружин. Якщо все зроблено правильно, регулювання можна вважати завершеним — вам залишається лише провести тест-драйв.
Сучасні дискові гальма — це більш надійне і довговічне рішення. Вони поділяються на дві великі групи: механічні і гідравлічні.
У випадку з механічними системами налаштування включає перевірку зазорів між колодками і ротором, паралельності колодок диску, а також оцінку чистоти поверхні і стану компонентів.
Почніть з перевірки ротора на наявність биття в корпусі. Потім, як і в попередньому випадку, очистіть гальмівну систему від забруднень, а потім відцентруйте каліпер відносно ротора. Налаштуйте положення внутрішньої колодки і хід зовнішньої, перевірте вільний хід гальмівної ручки.
У деяких випадках підтяжкою і відцентруванням не обійтися. Якщо ви помітили, що колодки почали стиратися, потрібно якнайшвидше здійснити їх заміну. Але варто зазначити: на дискових системах знос відбувається набагато повільніше, ніж на ободних.
Гідравлічна система — це найтехнологічніший і сучасний варіант. Вона забезпечує максимально легке і чітке гальмування без особливих зусиль, максимальну чутливість і ефективність за будь-яких погодних умов.
Ці гальма часто називають самонастроюваними. Однак виникають ситуації, коли під час їзди райдер помічає сторонні звуки, наприклад, скрип або шелест, а також стикається з тим, що важелі на кермі починають працювати менш плавно.
Це знак того, що гальма потребують налаштування. Для початку потрібно відкрутити гвинти, які фіксують каліпер в адаптері. Потім потрібно стиснути гальмівну ручку і закріпити її за допомогою троса або ізоляційної стрічки.
Зверніть увагу: ротор повинен знаходитися строго посередині прорізи каліпера, а колодки розташовуватися симетрично. Після цього прокрутіть шину і проаналізуйте, чи достатньо тертя. Якщо чутно шорох з перервами, ротор трохи вигнутий.
В цілому процес не вимагає особливих технічних знань або навичок. Головне — підійти до питання відповідально і без поспіху, ретельно перевірити всі кріплення і дбайливо ставитися до крихких елементів.
Розібравшись з тим, як налаштувати дискові гальма на велосипеді, зверніть увагу і на інші лайфхаки. По-перше, перевіряйте налаштування на підвішеному велосипеді. По-друге, робіть тестове гальмування на невеликій швидкості.
Пам'ятайте й про заборони: для змащення системи не можна використовувати WD-40 та аналоги, машинне масло, тосол. Також намагайтеся не торкатися гальмівних поверхонь руками і не нехтуйте чищенням перед налаштуванням.
Не забувайте, що правильно налаштована система — це гарантія безпеки на дорозі. Тому ми не рекомендуємо нехтувати регулярним обслуговуванням, особливо якщо ви помітили якісь відхилення в роботі.
Пам'ятайте: краще витратити кілька годин на регулювання, ніж пізніше шкодувати про наслідки неправильної роботи. Якщо ви не впевнені у своїх навичках — не соромтеся звернутися за допомогою до професіоналів веломайстерні та інтернет-магазину «Велопланета».
І наостанок: регулярно перевіряйте роботу гальм перед кожною поїздкою. Простий тест може запобігти неприємним сюрпризам.