Велосипед — певно, один з найпростіших транспортних засобів, що рухається за допомогою м’язової сили. Але чому ж тоді в наш час існує так багато різновидів цього двоколісного, а іноді й триколісного транспорту? Насправді велосипеди бувають дуже різні за формою, конструкцією і призначенням, тож поділяються на кілька різновидів.
Велосипеди використовуються для виконання певних задач. Наприклад, комусь байк потрібен, щоб під час вікенду покататися лісовими стежками, хтось воліє лише комфортно і без поспіху вирушати в сімейні поїздки, для когось дуже важлива висока швидкість, а хтось просто хоче їздити на дачу. Чи може всі ці речі робити один і той самий байк? Певна річ, ні. Тому й існує спеціалізація, і під кожний стиль їзди є свій окремий тип велосипеда, що найкраще йому відповідає.
Щоправда, в деяких випадках для одного стилю катання підійде одразу кілька типів байків. І навпаки, один і той самий велосипед може цілком успішно показувати себе в декількох стилях катання.
Перші велосипеди були скоріше забавкою для багатіїв. Хоча вони й мали багато різних форм, але безпечністю не вирізнялися, тож використовувалися не дуже активно. Все змінилося, коли були винайдені вже більш сучасні байки — з цього почалася світова велосипедизація.
Спочатку призначення байків було лише одне — стати доступним транспортним засобом для індивідуального користування. Тому велосипеди були дуже прості й не надто потужні. До їхньої конструкції увійшла сталева рама, два колеса, проста ланцюгова трансмісія і не дуже потужні, але все ж ефективні на невеликих швидкостях гальма.
Довгий час така класична будова велосипеда була затребуваною і цілком задовольняла споживчий попит. Але з часом виробники почали експериментувати з конструкцією байка, щоб зробити рух безпечнішим і комфортнішим. Для цього, наприклад, вони змінювали форму труб рами чи розмір коліс.
Поступово одного тільки комфорту ставало мало. З’явилося багато райдерів, яким до душі була швидкість і дух змагань, тим паче що асфальтованих доріг ставало все більше, а отже, і можливостей розвинути високу швидкість — теж. Так інженери почали замислюватися над тим, щоб зробити велосипед якомога ефективнішим.
Вони стали експериментувати з вагою компонентів, матеріалами, інноваційними конструкційними рішеннями. Тепер геометрія рами та форма керма розроблялися, щоб зменшити аеродинамічний опір, а покришки стали тоншими, щоб зменшити силу тертя. Комфорт уже відійшов на другий план, а зусилля прикладалися, щоб забезпечити ще більше можливостей для швидкої їзди.
З’явилися перемикачі швидкостей, була модифікована гальмівна система — все було спрямоване на покриття все більших і більших вимог до швидкості. А з часом потреби вже стали іншими…
Не всім подобалося просто їздити дорогами, нехай і швидко. Тому почали з’являтись перегони бездоріжжям, а потім і на гірській місцевості. Таке захоплення спершу підтримували тільки окремі ентузіасти, але згодом воно переросло в одну з найпопулярніших сучасних дисциплін велоспорту. Тепер головну роль стали відігравати зчеплення, керованість, а також загальна міцність конструкції, крім того, стали ширшими та рельєфнішими покришки.
Як бачите, історія розвитку різних видів велосипедів тісно пов’язана зі змінами середовища і формату використання транспорту.
На сьогодні можна вирізнити 5 великих груп велосипедів:
До кожної з цих груп увійшли типи байків, що призначені для виконання різних специфічних задач і мають певні конструктивні відмінності.
Також ще можна виділити кілька різних стилів їзди, наприклад, прогулянковий, фітнес, спортивний, ком’ютинг, туристичний і розважальний (фан). А окремо можна розглянути рідкісні й дуже неординарні велосипеди, наприклад, тандеми, карго, велорикші, лігеради, уніцикли, трицикли, квадроцикли та навіть велобар. Цікаво, що деякі з таких незвичайних різновидів зустрічають у різному виконанні, скажімо, тандем буває міським, шосейним і навіть гірським.
На окрему увагу заслуговує ще й такий тип велосипедів, як «ашанбайк». Звісно, це не офіційна класифікація, а така народна назва, і стосується вона всіх велосипедів, що мають дуже й дуже сумнівну якість: вони зазвичай важкі, погано контрольовані, не працюють належним чином і вельми небезпечні у використанні. Неважко здогадатися, що таке найменування велосипеди отримали від назви популярної мережі супермаркетів, де вони зазвичай і продаються. Що цікаво, за кордоном можна ще зустріти назву «волмартбайк», що також є відсилкою до мережі супермаркетів.
В конструкції сучасного байка можна виділити кілька груп компонентів:
Кожна з цих груп відіграє важливу роль у забезпеченні ефективності та безпечності користування байком і залежно від того чи іншого різновиду велосипеда може мати певні особливості.
Фреймсетом називається комплект із рами та вилки. Це основа велосипеда, і саме від геометрії фреймсета, матеріалів і конструкції багато в чому залежить, як поведеться байк у різних умовах та для яких велодисциплін підійде найкраще.
Наприклад, якщо байк має довгу колісну базу, то він матиме більшу стабільність на високих швидкостях і на бездоріжжі. А якщо колісна база коротка, то велосипед швидше розганятиметься і краще маневруватиме на поворотах.
За своєю конструкцією фреймсети бувають ригідами, хардтрейлами та двопідвісами. Ригідом називається комплект із рами та вилки без амортизації, у хардтрейлі — амортизаційна вилка і жорстка рама, а двопідвіс має і вилку, і раму з амортизаторами.
Виготовляють фреймсети сьогодні з різних матеріалів, серед яких найчастіше зустрічаються:
Серед матеріалів для фреймсету ще варто згадати й про магній, бо, найімовірніше, штани амортизаційної вилки будуть зроблені саме з нього.
Вілсет — це група деталей, що стосується коліс. До нього входять власне колеса, що складаються з втулок, ободів та спиць, які їх поєднують, а також ексцентрикових затискачів, вісей з гайками або наскрізних. Жорсткість коліс вілсету впливає на те, як поводиться велосипед на поворотах та під час розгону.
Покришки можуть бути в комплекті з вілсетом або ні під час продажу. Вони натягуються на ободи коліс і забезпечують зчеплення велосипеда з дорожнім полотном, а також поглинають незначні вібрації. Покришки бувають з камерами та без них, можуть мати різний малюнок протектора й різний склад компаунду, тобто гумової суміші, з якої вони виготовлені.
Від покришок залежить стійкість велосипеда на різних поверхнях, а також гальмівні характеристики. Більш гладенькі й вузькі забезпечують меншу силу тертя і швидшу їзду, а широкі та «зубаті» — краще зчеплення і долання перешкод.
Гальмівна система призначена для уповільнення швидкості руху велосипеда чи повної його зупинки. Зараз найпоширенішими є ободні, дискові та барабанні системи, а рідко, але все ж зустрічаються ще й ролерні гальма.
Барабанні варіанти вже майже вийшли з використання, їх можна побачити хіба на деяких дитячих чи міських моделях. Ободні системи є поширенішими, але ставляться переважно на шосейні байки, бо вони найлегші, хоча мають певні недоліки: зношують ободи, погано спрацьовують у дощ, підвищують ризик зробити з колеса «вісімку».
Дискові гальма майже витіснили з ринку всі інші різновиди. Вони бувають механічними, які приводяться в рух за допомогою троса, а також гідравлічними, що працюють із використанням гальмівної рідини. Гідравлічні дискові гальма є на сьогодні найпотужнішими серед усіх типів.
Керування гальмами здійснюється за допомогою ручки на кермі. У шосейних байків така ручка поєднується з ручкою перемикання швидкостей, іноді таке рішення можна зустріти також і в гірських моделях. Але здебільшого моноблок використовується тільки на байках початкового рівня.
Трансмісія — один з найголовніших вузлів велосипеда. Це група механізмів, що перетворюють обертальні рухи ніг велосипедиста на поступальний рух байка. Трансмісія буває одно- і багатошвидкісною.
Класична конструкція одношвидкісної трансмісії включає педалі, шатуни, ланцюг і зірку на задньому колесі. У багатошвидкісних моделей на шатунах може бути до 3 зірок, на задньому колесі — до 13 (комплект зірочок заднього колеса називається касетою).
Іноді на задніх колесах встановлюється не касета, а трещітка. Це схожий механізм, але тут трохи інший тип кріплення до втулки, а кількість зірок обмежується 8. Зустріти трещітку можна переважно на бюджетних моделях або дитячих байках.
Якщо трансмісія багатошвидкісна, то в її складі є перемикачі швидкості, що відповідають за перекидання ланцюга із зірки на зірку. Перемикачі можуть бути механічними або електронними.
Окремий цікавий вид велотрансмісії — планетарна. Тут немає зірок і стандартних перемикачів, а зміна передачі здійснюється в задній втулці. Таке рішення можна переважно побачити на міських або дитячих велосипедах.
Кермо та сідло в конструкції велосипеда відіграють важливу роль у забезпеченні комфорту. Вони є основними опорними точками велосипедиста, і від їхньої конструкції та положення залежить, наскільки зручно буде райдеру. Звісно, для комфортної їзди тип і розмір байка мають бути підібрані правильно, інакше жодні варіанти керма та сідла не відчуватимуться зручно.
Сідло — це та частина байка, що бере на себе найбільшу частину ваги велосипедиста. На міських моделях із прямою посадкою сідла встановлюються широкі та м’які, на яких дуже комфортно сидіти під час тривалої їзди. А ось на спортивних байках сідла зазвичай вузькі й жорсткі — вони допомагають ефективніше педалювати та розвивати вищу швидкість чи долати складні перешкоди.
Сідло поєднується з рамою велосипеда за допомогою підсідельного штиря. Він може мати регульовану висоту для налаштування оптимальної посадки. Штир із регулюванням висоти ще називається дропером, його можна зустріти на гірських моделях і гравійниках.
Що стосується керма, то воно відповідає за керування велосипедом. Зараз є багато різних форм і конструкцій цього компонента, але найпоширенішими є прямі (флет-бари), моделі з підйомом (райзери), а також дроп-бари, ще відомі як «барани». На кермі розміщуються гальмівні ручки та ручки перемикачів швидкості, а також тут можуть бути встановлені різні додаткові аксесуари – дзвінок, комп’ютер, фара тощо.
Ще на кермі є гріпси – ручки, за які, власне, тримається велосипедист. Вони виконуються з нековзних матеріалів, щоб забезпечити міцний хват руками, а також допомагають трохи гасити вібрації. Варто зауважити, що на шосейних моделях байків замість гріпсів використовується спеціальна обмотка.
Кермо кріпиться до штока вилки через спеціальний перехідник, що зветься виносом. У деяких міських велосипедів є можливість регулювати кут нахилу керма, що дозволяє зробити налаштування зручнішим.
Щоб дізнатися більше та впевнено орієнтуватися у велосвіті, дивіться відео – https://www.youtube.com/watch?v=OFn8TpyJE4s